B L O G

Relatieproblemen door depressie?

mediationenscheiding.nl-relatieproblemen en depressie-01
Geschreven door: Jan
Jan is jurist en psycholoog. Werkzaam als relatietherapeut - mediator - scheidingsspecialist. Gespecialiseerd in het voorkomen en oplossen van vechtscheidingen.
6 juni 2022

Relatieproblemen door depressie?

Bij stellen met relatieproblemen zien we vaak dat één van de twee partners kampt met een depressie. De depressie is vaak (mede) de oorzaak van de relatieproblemen.
Hoe herken je de symptomen van een depressie en hoe ga je daar het beste mee om?

Lees hieronder over:

Wat is een depressie?

Een depressie is een voortdurend aanwezige sombere stemming die langer dan twee weken duurt en niet vanzelf verdwijnt. Ben je al een aantal weken somber en heb je nergens meer zin in? Dan kan het zijn dat je een depressie hebt.

Je hebt geen zin meer om dingen te ondernemen en er is niets wat je kan opvrolijken. De ene depressie is ernstiger dan de andere, maar over het algemeen geldt dat de vitale kenmerken van een depressie toenemen als de depressie langer duurt.

Depressies komen veel voor. De kans dat je ooit een ernstige depressie krijgt is zelfs 1 op 20 en in het algemeen hebben vrouwen vaker last van een depressie dan mannen. Ook kinderen en ouderen kunnen een depressie krijgen. Een depressie kan kort duren, maar ook maanden of zelfs jaren duren. Als je minstens twee jaar depressief bent spreken we van een chronische depressie.

Symptomen depressie

Hoe een depressie zich uit, verschilt per persoon. Niemand is gelijk en een depressie verloopt dan ook bij iedereen anders. De volgende klachten kunnen erop wijzen dat jij een depressie hebt:

  • Somber
    Je voelt je voortdurend somber of je bent neerslachtig.
  • Andere eetlust
    Je eet minder of juist meer dan je normaal doet.
  • Ander slaapritme
    Je slaapt heel veel of kunt juist niet in slaap komen of doorslapen. Je hebt last van slapeloosheid.
  • Rusteloos
    Je bent erg rusteloos of niet vooruit te branden.
  • Weinig energie en nergens zin in
    Je bent moe en hebt weinig energie en niets kan jou opvrolijken. Je hebt minder plezier in het leven.
  • Slecht zelfbeeld
    Je voelt je waardeloos en denkt dat je niets kunt.
  • Concentratieproblemen
    Je hebt concentratieproblemen op school of op je werk.
  • Denken aan de dood
    Je denkt aan de dood of aan zelfdoding.

We spreken van een depressie wanneer je dagelijks, meer dan twee weken lang, last hebt van vijf of meer van bovenstaande kenmerken. Heb je minder dan vijf klachten? Laat dat geen drempel zijn om naar je huisarts te gaan! Het is goed in actie te komen en over je zorgen te praten.

De ernst van een depressie verschilt per persoon en varieert van licht tot zeer ernstig.

mediationenscheiding.nl-relatieproblemen en depressie-02

Nergens meer zin in

Door je depressie geniet je mogelijk niet meer van afspraken met vrienden, je hebt geen aandacht voor je gezin, je meldt je ziek op je werk of school. Je kookt niet meer voor jezelf, stopt met alle activiteiten die je altijd zo leuk vond, zoals hardlopen of dansen.

Je depressie kan ook zorgen voor lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn. De ernst van een depressie verschilt per persoon en varieert van licht tot zeer ernstig.

Ook de impact van de depressie op het leven verschilt per persoon. Bij een lichte depressie lukt het je misschien nog wel om naar je werk te gaan. Bij een ernstige depressie ben jij tot niets meer in staat en denk je mogelijk aan zelfdoding. Je ziet geen andere uitweg om van je ellendige gevoel af te komen.

Behandeling depressie

Een depressie is goed te behandelen, mits de depressie symptomen in een vroeg stadium worden ontdekt. In sommige gevallen gaat een depressie vanzelf over, maar dat geldt lang niet voor iedereen. Als een depressie niet behandeld wordt loop je het risico om een ernstige depressie te krijgen.

Als je depressieve klachten hebt is het belangrijk dat je eerst je huisarts bezoekt. Deze kan je doorverwijzen voor een behandeling door een gespecialiseerde arts of psycholoog. Praat eerst met je huisarts als jij je zorgen maakt. De huisarts behandelt lichte depressies vaak zelf. Hij of zij verwijst jou zo nodig door naar een specialist.

Hoe donker de toekomst ook lijkt, vertrouw erop dat je kunt genezen of met je klachten leert omgaan.

Ben ik de enige met een depressie?

Een depressie komt veel voor en kan iedereen overkomen, op alle leeftijden. Eén op de vijf Nederlanders krijgt in zijn
of haar leven last van een depressie. Jij bent dus zeker niet de enige. Schaam je niet voor je depressie en wees open en eerlijk naar jezelf en de buitenwereld. Het erkennen van je depressie is al een positieve eerste stap naar herstel.

Oorzaken depressie

Waarom heb ik een depressie?

Misschien denk je wel: ‘waarom krijg ik een depressie?’ Daar is niet altijd een antwoord op te geven. De ene persoon is gevoeliger voor het ontwikkelen van een depressie dan de ander. Daarbij is er soms een aanwijsbare reden voor je depressie. Het is uit met de liefde van je leven, een van je ouders is overleden of je hebt een ernstig ongeluk gehad.

Het komt ook voor dat het niet duidelijk is waarom nu juist jij een depressie krijgt. Tijdens een behandeling kijkt de behandelaar of er een oorzaak is te vinden. Die gaat dan actief aan de slag om de depressie te lijf te gaan en weer optimisme en positiviteit in je leven te brengen

De oorzaken van een depressie zijn dus erg divers. In veel gevallen speelt kwetsbaarheid een rol. Ook ingrijpende gebeurtenissen kunnen ervoor zorgen dat er een depressie ontstaat.

Depressie oorzaken kunnen ook zijn:
– Genetische factoren: erfelijke aanleg;
Sociale- en omgevingsfactoren: het verlies van een dierbare of het wegvallen van sociale steun;
Cognitieve oorzaak: een negatieve ervaring in de jeugd kan ervoor zorgen dat je de negativiteit op jezelf betrekt. Dit maakt gevoelens los van bijvoorbeeld waardeloosheid.
Hormonale ontregeling: chemische ontregeling in de hersenen die je kwetsbaarder maakt voor een depressie.

Hoe herken je een depressie?

Een vraag die vaak gesteld wordt is: ‘Hoe herken je een depressie?’ Het is mogelijk om een depressie in een vroeg stadium te herkennen als je let op onderstaande signalen. Met deze lijst kunt je ook een depressie herkennen bij anderen.

Je stemming: Zit je minder lekker in je vel dan gebruikelijk of voel je je emotioneel instabiel? Dat kan een vroeg teken van een depressie zijn.
Minder interesse en plezier: Als je minder geniet van dingen waar je voorheen wel erg van genoot, kan het zijn dat je een depressie ontwikkelt.
Lichamelijke klachten: Er zijn meerdere lichamelijke klachten, zoals bijvoorbeeld hoofdpijn, spierpijn of slapeloosheid, die erop kunnen wijzen dat je niet lekker in je vel zit.
Werkgerelateerde klachten: Een burn-out of toegenomen ziekteverzuim
Verslaving: Als je niet lekker in je vel zit grijp je misschien sneller naar alcohol of drugs.

mediationenscheiding.nl-partneralimentatie misverstanden

Onze depressie test; snel en eenvoudig

Heb je meerdere symptomen van een depressie? Doe dan onze depressie test. De test bestaat uit een kort videobel-gesprek en 7 meerkeuzevragen. De test is gebaseerd op de wetenschappelijk gevalideerde vragenlijst HADS. Dat staat voor Hospital Anxiety and Depression Scale, ofwel Ziekenhuis Angst- en Depressieschaal.
De test is gratis en vrijblijvend en mag ook anoniem; zie hier onze contactgegevens voor het maken van een afspraak voor de videobel-afspraak.

Hoe ga je om met een partner die een depressie heeft?

Adviezen voor iemand met depressieve klachten zijn vaak goedbedoeld, maar kunnen averechts uitpakken. Wat kun je echt beter niet zeggen?

1. Ze overtuigen het van de positieve kant te bekijken

Ga eens wat vaker de deur uit! Ga sporten! Probeer de kleine mooie dingen te zien! Zie het glas eens als halfvol! Echt, het is allemaal goedbedoeld, maar het zijn adviezen waar een depressiepatiënt helemaal niks aan heeft.
‘Zo iemand is ziek, hij heeft ernstige problemen’, zegt Pim Cuijpers, hoogleraar klinische psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. ‘Dat soort dingen heeft hij zelf allang overwogen of geprobeerd. Zulke adviezen komen kleinerend en bagatelliserend over. Zo neem je iemand niet serieus.’

Het is natuurlijk lastig om iemand die zich rot voelt géén goede raad te geven. ‘Toch geven depressiepatiënten steeds maar weer aan dat ze niet zitten te wachten op gedrags- en leefstijladviezen’, zegt Cuijpers. Suggereren dat iemand professionele hulp moet gaan zoeken, voor zover dat nog niet is gebeurd, is een ander verhaal. Maar zelf gaan dokteren is onverstandig: dat zou je bij een andere ziekte ook niet zo snel doen.

2. Nieuwe behandelplannen voorstellen

Het is echt heel aardig dat je een krantenknipsel over een nieuwe aanpak van depressie laat zien aan een patiënt. Maar je lost er niks mee op. Sterker nog, de patiënt kan erdoor in een ‘interactieval’ terecht komen, aldus Cuijpers. Want als hij niets met de aangereikte informatie doet, dan kan hij zich daar schuldig over voelen. Op zijn minst kan er het gevoel ontstaan dat hij verantwoording moet afleggen.

Op zijn beurt kan degene die de informatie verstrekte zich natuurlijk gaan afvragen waarom de patiënt er niets mee deed. Zou het misschien toch wat minder rampzalig met hem zijn gesteld dan gedacht? Zo houden beiden frustraties over aan iets wat op zich met de beste bedoelingen gebeurde. De oplossing: gewoon helemaal niet doen.

3. Ze niet meer alleen laten

Iemand die depressief is moet een nieuwe afstand vinden tot zijn omgeving, en andersom. Het is een voortdurend aftasten van wat wel en niet kan. ‘Daarbij is een grote valkuil dat je bovenop de patiënt gaat zitten’, zegt Cuijpers. ‘Zo iemand is prima in staat om zelf aan te geven wat hij fijn vindt. Te veel betrokkenheid werkt averechts. Je moet iemand ook een beetje met rust kunnen laten.’ Een wat afstandelijke houding tot een depressiepatiënt is dus goed, zegt Cuijpers. Het zal niet altijd meevallen, maar voor de omgeving is het ook goed om niet als een bok op de haverkist te zitten. ‘We adviseren mensen in de directe omgeving vooral goed voor zichzelf te blijven zorgen.’

4. Ze vertellen waarom ze niet depressief moeten zijn

Jíj depressief? Maar je hebt toch een prachtig leven? Prima baan, leuk gezin, mooi huis. Wat wil je nog meer? Nou, het antwoord op die laatste vraag is duidelijk: beter worden. Het helpt dan niet als je van je omgeving een verkapt verwijt krijgt (zo kun je het tenminste opvatten) dat je ondanks alle fijne dingen in je leven amper nog je bed uitkomt. Dat vergroot het schuldgevoel alleen maar. Als je het raar vindt als iemand die ‘alles’ heeft depressief wordt, denk dat dan hooguit in jezelf maar zeg het niet tegen de patiënt.

Zo steun je iemand met een depressie wél

Tegen een depressiepatiënt kun je dus beter niet alles zeggen wat er misschien in je opkomt. ‘Het belangrijkste is dat je er voor iemand bent als hij daar behoefte aan heeft’, zegt Cuijpers. ‘Je mag natuurlijk altijd informeren hoe het met iemand gaat. En luister dan vooral naar wat hij zegt en oordeel niet. Neem hem serieus, toon begrip.’

Andere tips: ga informatie inwinnen over depressies, zodat je écht weet wat er loos is. Maak het leven van iemand met een depressie eenvoudiger: neem hem besluiten uit handen, praat korter en langzamer. Probeer te ontdekken wat hij wil zeggen. Blijf hem uitnodigen voor feestjes, al weet je eigenlijk al dat hij niet zal komen. Een depressiepatiënt zal zich er niet beter door voelen als hij ook nog eens wordt buitengesloten.

Lees ook dit gerelateerde artikel ‘Relatieproblemen door stress en burn-out?’

Relatieproblemen door stress en burn-out? Of stress en burn-out door relatieproblemen?

Relatieproblemen door stress ontstaan vaak niet zo maar. Veel mensen denken dat een burn-out gerelateerd is aan stress op het werk. Maar in veel gevallen is dit slechts een onderdeel of een kleine factor van het probleem. Een burn-out ontstaat door veelal de combinatie van fysieke en emotionele stress. Relatieproblemen of een scheiding kunnen de druppel zijn die de emmer laten overlopen.

In dit artikel (klik hier voor het volledige artikel in ons Blog) leggen we uit dat je relatieproblemen kunt krijgen door stress of burn-out, maar dat je ook stress of een burn-out door relatieproblemen kunt krijgen. Door de oorzaak van de stress te achterhalen, is het eenvoudiger om ook een passende oplossing te vinden. Voorkom een burn-out of verminder jouw stressgevoel door jouw stress of relatieproblemen aan te pakken.

Neem gerust contact met ons op!

Wil je meer weten over depressie, burn-out, scheiden of blijven, relatiecoaching, therapie, mediation of scheiden?
Of heb je vragen? Bel of whatsapp ons dan via 06 2128 0000 of 030 205 6666 of neem contact met ons op via ons contactformulier.

Gratis en vrijblijvende adviesafspraak:

Wil je een vrijblijvende en gratis eerste afspraak maken? Met direct advies, afgestemd op jouw eigen specifieke situatie? Bel of whatsapp dan met 06 2128 0000 of 030 205 6666 voor een afspraak.

Telefonisch of videobellen dagelijks Vragenuurtje:

Gratis elke dag een vragenuurtje over relatieproblemen of echtscheiding.
Klik HIER voor meer informatie.

Meer artikelen in de categorie Scheiden of Blijven:

Lees HIER meer artikelen in de categorie Scheiden of Blijven.

Wil je meer lezen over relaties, mediation of scheiden? Schrijf je hier dan in voor onze Nieuwsbrief. Dan blijf je helemaal uptodate.

1 + 13 =

De laatste 12 artikelen uit ons blog:

Open chat
Kan ik je helpen?
Hallo, kan ik je helpen?
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?
Ik help je graag.