BLOG: 

Communicatie na scheiding of relatie

mediationenscheiding.nl-Communicatie na scheiding of relatie-foto1

Geschreven door: Jan

Jan is jurist en psycholoog. Werkzaam als relatietherapeut - mediator - scheidingsspecialist. Gespecialiseerd in het voorkomen en oplossen van vechtscheidingen.

22 januari 2021

Communicatie na scheiding of relatie; tips voor een kleine verandering met een groot effect

Eén van de grote energievreters die we zien bij ex-partners na scheiding of relatie is communicatie waarbij het uit de hand loopt.

Het is enorm frustrerend en gaat ten koste van heel veel focus, rust, concentratie en vaak ook nachtrust. Het heeft een direct effect op jezelf maar ook op je omgeving.

Bijvoorbeeld vijf, zes keer op een dag tijdens je werk of thuis-school-lesgeven gestoord worden door het krijgen van een app die je raakt of frustreert. Waar gelijk een reactie geëist wordt, maar vaak een onderwerp is wat niet zo maar even afgerond kan worden.

mediationenscheiding.nl-Communicatie na scheiding of relatie-foto2

ACTIE  –>  REACTIE

En het gaat maar door en door. Bericht na bericht.
Of de hele avond een oplopende actie-reactie berichtenuitwisseling via de app om uiteindelijk opgefokt proberen te gaan slapen.

Het is een sloper en een echte energievreter, die slechte communicatie.
Hier vind je een aantal tips om dat goed aan te pakken:

Tip 1 Maak afspraken over de communicatie.

Wat is de manier waarop jullie allebei vinden dat het kan werken? Via Whatsapp heeft communicatie nog nooit gewerkt tijdens een scheiding; verkeerde interpretaties, kort door de bocht, geen nuance, allemaal logische gevolgen bij het gebruik van dit medium.

Maak liever bijvoorbeeld een afspraak om elkaar één keer in de week (zonder de kinderen in de buurt) via de telefoon te spreken over een beperkt aantal onderwerpen. In de tussentijd alleen absoluut noodzakelijk contact.

Of spreek tijden af wanneer je ruimte in je hoofd hebt, bijvoorbeeld in de avonds nadat de kinderen op bed liggen.

Dit geeft rust, voorspelbaarheid en structuur, wat niet alleen prettig is in een stressvolle periode maar altijd.

Tip 2 Zoek een goede(!) mediator of psycholoog.

Het lijkt een open deur, maar vaak denken mensen dat ze het zelf wel kunnen. En dat mediators er enkel voor het administratieve of financiële deel zijn. Mediators en psychologen helpen juist ook de communicatie in goede banen te leiden; vanuit een onpartijdig standpunt en zonder te oordelen.

Twijfel niet en ga gelijk vanaf de scheidingsmelding op zoek naar professionele begeleiding waar je allebei een goed gevoel bij hebt.

Tip 3 Maak een groepsapp met z’n tweeën voor afspraken.

Het overzicht gaat verloren als in het gewone whatsapp berichtenverkeer afspraken komen te staan. Ze verdwijnen in het grote geheel en zijn lastig terug te vinden. Dat leidt weer tot gedoe en onenigheid en kun je gemakkelijker vergeten.

Met een groepsapp enkel voor afspraken houdt je overzicht. Degene die de afspraak moet uitvoeren schrijft de afspraak in de groepsapp; helder en duidelijk.

Bijvoorbeeld: “Ik bel deze week de makelaar om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek.”
Zo kun je gemakkelijk zelf zien wat je afgesproken hebt en ben je meer eigenaar van de afspraak. De ander kan er eventueel later (op een goede manier) degene op aanspreken als het nog niet gebeurd is.

mediationenscheiding.nl-Communicatie na scheiding of relatie-foto3

Tip 4 Reageer niet meteen.

Het is simpel gezegd, maar niet altijd gemakkelijk. Je wordt getriggerd door een bericht en je wil er meteen op reageren. De ervaring leert echter dat dit snel kan escaleren..

Neem even rustig de tijd om nog eens te lezen, rustig te worden, af te koelen.
Daarna wordt de inhoud van je reactie een stuk effectiever.

Tip 5 Laat iemand meekijken met jouw reactie.

In het verlengde van de vorige tip: laat iemand anders (neutraal) jouw concept reactie lezen.

Daarmee kom je misschien tot een ander inzicht en loop je niet het gevaar om te snel te reageren op een bericht dat anders is dan je in eerste instantie had gedacht. En zo kun je testen of hetgeen je wilt overbrengen ook daadwerkelijk zo kan overkomen bij de ander.
Met deze tips kun je een energievreter als slechte communicatie beperken en houd je meer rust, tijd, focus en energie voor je belangrijkere bezigheden over.

mediationenscheiding.nl-Communicatie na scheiding of relatie-tekening4

Misschien vind je de andere Blog artikelen in de categorie Communicatie ook interessant om te lezen: 

Vragen?

Wil je meer weten over (relatie)therapie, mediation of scheiding? Of maak je graag meteen een afspraak met Jan (onze psycholoog, jurist, mediator en scheidingsspecialist), voor een gratis en vrijblijvend (persoonlijk of online) adviesgesprek?  Gebruik dan ons contactformulier of bel ons op 06 2128 0000. We helpen je graag!

Wil je meer over (relatie)therapie, mediation of scheiden lezen?
Schrijf je hieronder dan in voor onze Nieuwsbrief.  En blijf helemaal uptodate.

Schrijf je hier in voor onze Nieuwsbrief.

De laatste 12 artikelen:

0 reacties

Open chat
Kan ik je helpen?
Hallo, kan ik je helpen?
Heb je een vraag of wil je een afspraak maken?
Ik help je graag.